Preview

Observatory of Culture

Advanced search

Anthropology of Inclusion: Autonomy or Authenticity?

https://doi.org/10.25281/2072-3156-2014-0-4-9-16

Abstract

Provides a philosophical analysis of the social constructionist substantiation of inclusion and social model of disability. The article also considers the notion of psychological service for inclusive education participants using Herman P. Meininger’s concept of normative anthropology that provides for structuring perspectives of delivering support to people with disabilities as the analytical tool. The author approves Meyninger`s conclusions about the inadequacy of normative anthropology of inclusion based on the ideal of autonomous personality. This ideal accepted by the normative anthropology preserves the non­inclusive character regardless of what inclusion model is accepted for people with disabilities - social (inclusion) or individual (integration). The structuring perspective for providing care (as the normative anthropology) that draw on the ideal of authenticity is supported. The author emphasizes importance of considering both cultural and embodied aspects of human existence while constructing the normative anthropology of inclusion and related psychological services for its participants.

About the Author

Alexander Yu. Shemanov
Институт проблем инклюзивного образования Московского городского психологопедагогического университета
Russian Federation


References

1. Конвенция о правах инвалидов // Организация Объединенных Наций [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/disability.shtml

2. Paliocosta P., Blandford S. Inclusion in school: a policy, ideology or lived experience? Similar findings in diverse school cultures // Support for Learning. - 2010. - Vol. 25. - № 4.

3. «Об образовании в Российской Федерации»: Федеральный закон Российской Федерации от 29 дек. 2012 г. № 273ФЗ // Рос. газ. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.rg.ru/2012/12/30/obrazovaniedok.html

4. Тhe social inclusion agenda // Social Inclusion [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://pandora.nla.gov.au/pan/142909/201309201300/www.socialinclusion.gov.au/index.html

5. Шеманов А.Ю. Другой как «неспособный»: социальный конструктивизм vs. медикализация // Культурологический журнал. 2012. № 1 (7) [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.crjournal.ru/rus/journals/112.html&j_id=9

6. Бурдьё П. О символической власти // П. Бурдьё. Социология социального пространства. - М.; СПб., 2007 [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://gtmarket.ru/laboratory/expertize/3052

7. Goodley D., Runswick-C.K. Len Barton, inclusion and critical disability studies: theorising disabled childhoods // International Studies in Sociology of Education. - 2010. - Vol. 20. - № 4.

8. Иттерстад Г. Инклюзия - что означает это понятие, и с какими проблемами сталкивается норвежская школа, претворяя его в жизнь? //Психологическая наука и образование. - 2011. - № 3.

9. HickeyMoody A. «Turning away» from intellectual disability: methods of practice, methods of thought //Critical Studies in Education. - 2003. - Vol. 44. - № 1, May.

10. Slee R. Beyond special and regular schooling? An inclusive education reform agenda // International Studies in Sociology of Education. - 2008. - Vol. 18. - № 2.

11. Meininger H.P. Authenticity in Community // Journal of Religion, Disability & Health. - 2011. - Vol. 5. - № 2.

12. Иоанн (Зизиулас), митроп. Бытие как общение: очерки о личности и Церкви. - М., 2006.

13. Балл Г.А. Понятие адаптации и его значение для психологии личности // Вопросы психологии. - 1989. - № 1.

14. Taylor Ch. The ethics of authenticity. - Cambridge (Mass.); London, 1991.

15. Рикёр П. Конфликт интерпретаций: очерки о герменевтике. - М., 1995.

16. Черняк Л.С. Вечность и время. - СПб., 2013.

17. Дикон Р.А. Производство субъективности // Логос. - 2008. - № 2 (65).

18. Гуссерль Э. Кризис европейских наук и трансцендентальная феноменология: введение в феноменологическую философию. - СПб., 2004.

19. Попова Н.Т., Попова Е.А. Развитие индивидуальной выразительности актера с ограниченными возможностями здоровья в групповом театральном тренинге: синтез эстетических и реабилитационных задач // Актуальные проблемы психологической реабилитации лиц с ограниченными возможностями здоровья: сб. науч. ст. - М., 2013.


Review

For citations:


Shemanov A.Yu. Anthropology of Inclusion: Autonomy or Authenticity? Observatory of Culture. 2014;(4):9-16. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2072-3156-2014-0-4-9-16

Views: 1019


ISSN 2072-3156 (Print)
ISSN 2588-0047 (Online)