Preview

Observatory of Culture

Advanced search

National Versions of Worship as a Basis for a New Mass to Come

https://doi.org/10.25281/2072-3156-2014-0-6-92-97

Abstract

Deals with the regional aspects in the musical organisation of Mass related to the reforms of the Second Vatican Council. The author concretises the features of liturgical music reform and notes the specificity of its realisation in the practice of Catholic commons of the Asian part of Russia, from the Urals to the Far East. It is argued that a combination of musical material integrated in a holistic canonical invariant gives original features to worship in each parish.

About the Author

Yulia L. Fidenko
Дальневосточная государственная академия искусств (Владивосток)
Russian Federation


References

1. Конституция «О Богослужении» // Второй Ватиканский собор: Конституции, Декреты, Декларации. Брюссель: Жизнь с Богом, 1992.

2. Гиливеря В.Е. Осмогласие как интонационная система современного православного богослужения: автореф. дис.. канд. искусствоведения. - Новосибирск: Новосибирская государственная консерватория (академия) им. М.И. Глинки, 2008.

3. Потемкина Н.А. Проблемы изучения полного круга песнопений современного церковного обихода: автореф. дис. … канд. искусствоведения. - М.: РАМ им. Гнесиных, 1999.

4. Хватова С.И. Православная певческая традиция на рубеже XX-XXI столетий: автореф. дис. … докт. искусствоведения. - РостовнаДону: Ростовская государственная консерватория (академия) им. С.В. Рахманинова, 2011.

5. Єfіmenko A.Г. Католицька меса першої половини середини XX століття: художньоестетичні та літургійні аспекти: автореф. дис. … докт. мистецтвознавства. - Київ: Національна музична академія Украйни ім. П. І. Чайковського, 2011.

6. Зосім О.Л. Богослужбова музика у сучасному музичному просторі України: літургічний аспект // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: зб. наукових праць. -Київ: Міленіум, 2011. Вип. 26.

7. Зосім О.Л. Духовна пісенність і сучасна богослужбова музика Римокатолицької церкви України і Росії: національне і конфесійне // Мистецтвознавчі записки: зб. наукових праць. - Київ: Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. - 2011. - № 19.

8. Фиденко Ю.Л. Жанровый состав и стиль песнопений современной мессы // Проблемы музыкальной науки. - 2012. - № 1 (10).

9. Общее Наставление к Римскому Миссалу // Римский Миссал. - М., 2011.

10. Сахаров П.Д. Перевод литургических текстов на русский язык в Католической Церкви латинского обряда [Электронный ресурс] // Сайт Института русского языка им. В. Виноградова РАН. Материалы конференции «Современная православная гимнография» 9-10 февраля 2011 года. - Режим доступа: http://www.ruslang.ru/doc/churchslav/06_saharov.pdf

11. Риом П. Возрождение красоты в музыке: Вызов духовной музыки XXI веку // Христос - источник новой культуры для Европы на заре нового тысячелетия. Предсинодальный Симпозиум в Ватикане, 11-14 янв. 1999 г. / гл. ред. В. Никитин. - Тверь: Созвездие, 2000.

12. Weakland R. Mass, roman, music of // New Catholic Encyclopedia. Washington: The Catholic University of America. - 1967. - Vol. IX. - Р. 426-428.

13. Ratzinger J. «In the Presence of the Angels I Will Sing Your Praise»: The Regensburg Tradition and the Reform of the Liturgy. Translated by Father Robert A. Skeris //Adoremus Bulletin. - 1996. - Vol. 2. - № 6-8.

14. Герцман Е.В. Гимн у истоков Нового Завета: Беседы о музыкальных жанрах ранних христианских общин. - М.: Музыка, 1996.


Review

For citations:


Fidenko Yu.L. National Versions of Worship as a Basis for a New Mass to Come. Observatory of Culture. 2014;(6):92-97. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2072-3156-2014-0-6-92-97

Views: 809


ISSN 2072-3156 (Print)
ISSN 2588-0047 (Online)