Preview

Observatory of Culture

Advanced search

Visuality in Robert Louis Stevenson’s Novella “Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde”

https://doi.org/10.25281/2072-3156-2015-0-3-79-84

Abstract

Visuality in Robert Louis Stevenson’s Novella “Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde” (by Ludmila Dorofeyeva) analyzes some visual images connected with the author’s way of writing, the picture of the world created by him, spatial organization of the text, and content of the characters’ images. According to the levels of art space, we can see two basic types of visual images. The world of “visible”, real actuality is accompanied by some visual images generated by an “outward” sight, which are traditional to a realistic prose. Their main function is a characterological one. Visuality of the second type concerns the mystical side of the novel, accompanies the image of Mr. Hyde and the image of London. It is mainly a metaphorical symbolism and a kind of medieval genre of visions. General historical context of the novel relates to the Late Victorian period, accordingly to the Protestantism; and its spiritual space is a Christian one. Therefore, the nature of this novel’s mysticism is not magical, and the visual images associated with it open their spiritual meanings rather than mystical ones. One of the most important conclusions here is the statement that Mr. Hyde’s image is impersonal, that he lacks personality, which means his lack of personal will and of free self-determination. He is not a double who wants to replace and destroy Dr. Jekyll’s personality but just a transformed Jekyll’s body, a mask, a guise, a “container” for dark, demonic powers; the character of his visuality witnesses that.

About the Author

L. G. Dorofeyeva
Балтийский федеральный университет им. И. Канта
Russian Federation


References

1. Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. - М., 1979. - 423 с.

2. Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. - 2-е изд. - М.: Худож. лит., 1990. - 543 с.

3. Геллер Л. Воскрешение понятия, или Слово об экфрасисе // Экфрасис в русской литературе: труды Лозаннского симпозиума / под ред. Л. Геллера. - М.: Изд-во «МИК», 2002. - С. 5-23.

4. Есаулов И.А. Проблема визуальной доминанты русской словесности // Евангельский текст в русской литературе XVIII-XX веков. - Петрозаводск: Издательство Петрозаводского университета, 1998. - С. 42-53.

5. Заломкина Г.В. Готический миф как литературный феномен: автореф. дис.. д-ра филол. наук. - Самара, 2011. - 37 с.

6. Зарубежная литература XX века: учеб. для вузов / Л.Г. Андреев, А.В. Карельский, Н.С. Павлова и др.; под ред. Л.Г. Андреева. - 2-е изд., испр. И доп. М.: Высш. школа, 2004. - 559 с.

7. Злыднёва Н.В. Изображение и слово в риторике русской культуры XX века. - М.: Индрик, 2008. - 304 с.

8. Лавлинский С.П., Гурович Н.М., Визуальное в литературе // Поэтика: Словарь актуальных терминов и понятий / под ред. Н.Д. Тамарченко. - М. : Intrada, 2008. - С. 37-39.

9. Лепахин В.В. Икона и образ // Икона в русской словесности и культуре: сб. ст. / сост. В.В. Лепахин. - М.: Паломник, 2012. - С. 1-71.

10. Лосев А.Ф. Проблема вариативного функционирования живописной образности в художественной литературе // Литература и живопись. - Л.: Наука, 1982. - С. 31-65.

11. Луков В.А. Неоромантизм // Знание. Понимание. Умение. - 2011. - № 2. - С. 309 - 313.

12. Роберт Луис Стивенсон. Странная история доктора Джекила и мистера Хайда // Роберт Луис Стивенсон. Собрание сочинений в пяти томах / общ. ред. М. Урнова. - М.: Правда, 1967. - С. 507 - 572. - Т. 2.

13. Словарь библейского богословия / под ред. К. Леон-Дюфруа и [и др.]. - 3-е изд. - Киев; М.: Кайрос, 1998. - С. I-XXIV, 1288 стб. С. I-X.

14. Соловьева Н.А. Викторианство как феномен культуры // История зарубежной литературы XIX века: учеб. пособие / Н.А. Соловьева, В.И. Грешных, А.А. Дружинина и др.; под ред. Н.А. Соловьевой. - М.: Высш. шк. 2007. - С. 159 - 180.

15. Шатин Ю.В. Ожившие картины: экфрасис и диегезис // Критика и семиотика. - 2004. - Вып. 7. - С. 217 - 226.

16. Ямпольский М. Ткач и визионер: Очерки истории репрезентации, или о материальном и идеальном в культуре. - М.: Новое лит. обозрение, 2007. - 616 с.


Review

For citations:


Dorofeyeva L.G. Visuality in Robert Louis Stevenson’s Novella “Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde”. Observatory of Culture. 2015;(3):79-84. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2072-3156-2015-0-3-79-84

Views: 1307


ISSN 2072-3156 (Print)
ISSN 2588-0047 (Online)