Preview

Observatory of Culture

Advanced search

Analog Model of Modern Education

https://doi.org/10.25281/2072-3156-2014-0-1-96-101

Abstract

Makes an attempt to represent educational history as a universal form of human text, which consists of antiquity, the Middle Ages, the Enlightenment, XIX and XX centuries, and modernity. Dedicated periods are certain steps to change educational paradigms within a single educational text. Conceptualization process allows one to enter the knowledge to another, and ultimately into the culture. Metaphoremes can log in educational reality "at all times" and help identify all the educational space as an educational universe methodological principle of which is a continuum analysis

About the Author

Helena V. Valeyeva
Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского (Арзамасский филиал)
Russian Federation


References

1. Филиппов А.Ф. Социология пространства. - СПб.: Владимир Даль, 2008.

2. Огурцов А.П., Платонов В.В. Образы образования. Западная философия образования. ХХ век. - СПб.: РХГИ, 2004.

3. Фортунатова В.А. Культура и образование. - Н.Новгород: НГПУ, 2010.

4. Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Антропный принцип в синергетике // Вопросы философии. - № 3. - 1997.

5. Фортунатова В.А. Функционирование традиции в прозе ГДР и ФРГ 60-80-х гг. // автореф. дис. ... д-ра филол. наук. - СПб., 1995.

6. Ушинский К.Д. Педагогические сочинения: В 6 т. - М., 1988. - Т. 1, Т. 2.

7. Толстой Л.Н. Педагогические сочинения. - М., 1989.

8. Выготский Л.С. Мышление и речь. - М.: Лабиринт, 1994.

9. Занков Л.В. Избранные педагогические труды. - М.: Дом педагогики, 1999.

10. Макаренко А.С. Мой метод // История педагогики в России: Хрестоматия / сост С.Ф. Егоров. - М.: Издательский центр «Академия», 2002.

11. Поппер К. Логика и рост научного знаниям. - М.: Прогресс, 1983.

12. Лакатос И. Доказательства и опровержения. Как доказываются теоремы. - М.: Наука, 1967.

13. Kuhn T.S. The Structure of Scientific Revolutions. - Chicago, 1962; M., 1975.

14. Feyerabend Р.К. Consolation for the Specialist. - In: Lakatos I. and Musgrave A. (eds.). Criticism and the Growth of Knowledge. - Cambridge, 1970, p. 197-218

15. Канке В.А. История, философия и методология психологии и педагогики. - М.: Издательство Юрайт, 2014.

16. Бор Н. Вступительная речь. Избранные труды. В 2 т. - М.: Наука, 1971. - Т. 2.

17. Шпет Г.Г. Мысль и слово. Избранные труды. - М., 2005.

18. Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. - М.: Едиториал УРСС, 2004.

19. Ортега-и-Гассет Х. Две великие метафоры // Теория метафоры. - М., 1990.

20. Матурана У. Биология познания // Язык и интеллект, Пер. с англ. и нем., сост. и вступ. ст. В.В. Петрова.- М.: «Прогресс», 1996.

21. Кассирер Э. Сила метафоры // Теория метафоры. - М. 1990.

22. Mozhayeva A.B. Allegorical forms in the novel of the XX century // Artistic guides of foreign literature of the XX century. - M.: Institute of World Literature after A.M. Gorky, the Russian Academy of Science, 2002.

23. Schleiermacher F. From On the Different methods of Translating // Theories of Translation: An Anthology of Essays from Dryden to Derrida: Ed. by Rainer Schulte and John Biguenet. - The University of Chicago Press: Chicago, L., 1992.

24. Дильтей В. Собрание сочинений: в 6 т. // под ред. A.B. Михайлова и Н.С. Плотникова. Т. 1: Введение в науки о духе / Пер. с нем. под ред. B.C. Малахова. - М.: Дом интеллектуальной книги, 2000.

25. Хайдеггер М. Основные проблемы феноменологии. - СПб.: Высшая религиозно-философская школа, 2001.

26. Гадамер Г.-Г. Истина и метод: Основы философской герменевтики. - М.: Прогресс, 1988.

27. Рикер П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. - М.: Канон-Пресс-Ц, Кучково поле. 2002.

28. Щедровицкий Г. П. Избранные труды. - М.: Шк. культ. полит., 1995.

29. Богин Г.И. Обретение способности понимать: Введение в филологическую герменевтику. - М.: Психология и Бизнес ОнЛайн, 2001.

30. Баркова Э.В. Пространственно-временной континуум как форма целостности культуры: к постановке проблемы // В диапазоне гуманитарного знания. Сб. к 80-летию профессора М.С. Кагана. Серии «Мыслители», Вып. 4. СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2001. [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://anthropology.ru/ru/texts/barkova/kagan_14.html


Review

For citations:


Valeyeva H.V. Analog Model of Modern Education. Observatory of Culture. 2014;(1):96-101. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2072-3156-2014-0-1-96-101

Views: 946


ISSN 2072-3156 (Print)
ISSN 2588-0047 (Online)